VERDAGUER FOU PREVERE DEL SEU POBLE CATALÀ

Inauguració del monument a l'autor de “Canigó”,

Mn. Jacint Verdaguer i Santaló,

al santuari de la Mare de Déu del Mont

En el decurs d'un acte multitudinari, el diumenge 15 de juny de 2008 es va inaugurar, al Santuari de la Mare de Déu del Mont, el monument a Mn. Cinto que la subscripció popular ha fet possible.

Situat en l'esplanada davant de l'església, domina un espai d'un gran abast amb el cim que inspirà el poema “Canigó” com a gran teló de fons.

La celebració eucarística va ser presidida pel cardenal/arquebisbe de Barcelona, Mons. Martínez Sistach, i l'abat emèrit de Montserrat, dom Sebastià M. Bardolet, i concelebrada pel bisbe de Girona Mons. Carles Soler, acompanyat de preveres diocesans.

Entre altres autoritats civils hi eren presents el conseller de Política Territorial i O.P., Joaquim Nadal, alcaldes de les comarques de la Garrotxa, Alt Empordà i Pla de l'Estany i també l'escultor Joan Ferrés, autor del monument.

En la inauguració, el bisbe de Girona va dir que l'homenatge era un deute pendent amb Mn. Cinto, a qui va definir com a “compromès amb el seu temps i amb el seu poble”. També va destacar el seu zel sacerdotal,”de delicada i contagiosa pietat”, per afegir que “Verdaguer fou prevere del seu poble català”, sense oblidar el paper que té la seva obra en la recuperació de la llengua catalana, que “amb ell retroba la dignitat i la força i l'esplendor de tota llengua culta”, per acabar la seva intervenció amb aquestes paraules: “Gràcies, Mn. Cinto, pel vostre gran servei a l'Església i a Catalunya”.

Extret del Full Parroquial de Girona, 2008

Introducció al poema Canigó